Options
Lambolez, Sophie
Résultat de la recherche
From the back of the classroom I understand my students much better ! Secondary school teachers experiment incorporating ICT into their teaching
2003, Lambolez, Sophie, Perret-Clermont, Anne-Nelly, Berger, Christian, Delamadeleine, Yves, Offredi, Enzo, Lehmann, Martin, Maréchal, Anne, Pochon, Luc-Olivier, Perret, Jean-François
The SUMUME project “Enseignement avec SUpports MultiMEdias” (teaching with multi-media support) is the product of a collaboration between the canton of Neuchâtel (the Department of Public Instruction and Cultural Affairs), a business enterprise (BIP Info SA) and a university department (the Institute of Psychology of the University of Neuchâtel). It involved the production by practicing teachers of three sequences of teaching with multi-media support – in French, mathematics, and history- geography.
The involved teachers developed tools suited to their particular needs and the didactic of their subjects. It rapidly became apparent that the educational software had the effect of transforming their modes of teaching in interesting ways. In particular it created the opportunity to take on another role: they became conceivers of the instruments of learning, organisers, coaches and advisors, all the while remaining engaged in the transmission of knowledge but with the benefit of a more personalised supervision of their pupils. And they found their viewpoint changed: it was no longer by facing the class but from the back of it that they understood their students better !
Un exemple de coopération interprofessionnelle : SUMUME, "projet d'enseignement avec supports multimédias"
2003, Lambolez, Sophie, Perret-Clermont, Anne-Nelly
Nous présentons ici un projet d’enseignement avec supports multimédias, SUMUME, qui visait la réalisation, par des enseignants en fonction, de 3 semaines d’enseignement avec supports multimédias en Français, en Mathématique et en Histoire-Géographie. Ce projet est l’œuvre d’une collaboration entre l’Etat de Neuchâtel en Suisse (le Département de l’Instruction Publique et des Affaires Culturelles), une Entreprise (la société BIP Info SA, Suisse) et l’Université (l’Institut de Psychologie de l’Université de Neuchâtel, Suisse).
Un logiciel pour échanger et apprendre : Techniques et usages de DUNES
2006, Muller Mirza, Nathalie, Lambolez, Sophie, Tartas, Valérie, Perret-Clermont, Anne-Nelly
Le logiciel DUNES (Dialogical and ArgUmentative Negociation Educational Software) propose un environnement interactif pour l'apprentissage collaboratif au travers d'une discussion électronique. Il permet de construire une carte argumentative, visualisation graphique de la discussion. Cette contribution aborde la question des usages de cet environnement interactif dans le contexte scolaire et de leurs implications pour les utilisateurs, enseignants et élèves-étudiants.