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Travel Mode Choices in a Greening Market: The Impact of Electric Vehicles and Prior Investments

2021-8-1, van Dijk, Jeremy, Farsi, Mehdi, Weber, Sylvain

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Commitments and sunk costs in private mobility: A study of Swiss households facing green transport choices

2020, van Dijk, Jeremy, Farsi, Mehdi, Weber, Sylvain

This paper experimentally investigates the existence of behavioural deviations from the oft-assumed rationality in private transport decisions, avoiding the selection-biases in revealed data. Through a choice experiment answered by 995 Swiss respondents, we explore the linkages between long- and medium-term travel investment decisions, and the choice of transport mode. We test the existence of commitment device usage in car and public transport pass purchases, and the sunk cost fallacy, as well as the impact of electric vehicles on mode choice. We find little evidence to support the existence of commitment devices, and no sunk cost fallacy. We further show that electric vehicle owners are equally likely to commute in their car, however use a greater mix of transport modes for leisure and long-distance trips. Our results support the importance of marginal travel costs in transport policy, as well as demonstrate the wide impact of rising EV consumption.

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Reduktion der Energienachfrage von Haushalten – erfolgversprechende Schritte auf einem langen Weg

2018-4-30, Burger, Paul, Bezençon, Valéry, Brosch, Tobias, Carabias-Hutter, Vicente, Farsi, Mehdi, Hahnel, Ulf, Hille, Stefanie, Lanz, Bruno, Lemarie, Linda, Moser, Corinne, Puntiroli, Michael, Schubert, Iljana, Sohre, Annika, Volland, Benjamin

Trotz grosser Erfolge der Effizienzmassnahmen in den letzten 20 Jahren ist der Weg zum Erreichen der Reduktionsziele der schweizerischen Energiestrategie noch immer lang und steinig. Auf diesem Weg spielen die Haushalte mit ihrem Anteil von rund 50% am Verbrauch eine zentrale Rolle. Um substantielle Reduktionen bei den Haushalten zu erreichen, werden grosse Anstrengungen aller Akteure aus Staat, Wirtschaft und Zivilgesellschaft notwendig sein. Dieses White Paper gibt Empfehlungen zur Reduktion des Energieverbrauchs der Haushalte. Dabei liegt der Schwerpunkt auf Empfehlungen zur allgemeinen Konzeption von Einsparprogrammen und nicht auf spezifischen Massnahmen. Das White Paper basiert auf Forschungsergebnissen aus dem SCCER CREST sowie ausgewählten weiteren Studien. Insbesondere stellt der im Rahmen des SCCER CREST Work Package 2 entwickelte Swiss Household Energy Demand Survey (SHEDS) eine wichtige Grundlage dar. Er wurde bislang zweimal (2016 und 2017) mit einem reprä- sentativen Sample von 5‘000 Teilnehmenden durchgeführt. Durch die Kombination verschiedener wissenschaftlicher Ansätze bildet er eine einzigartige Basis für die Analyse des Energieverbrauchs der Haushalte. Auf der Basis der bisherigen Erkenntnisse werden folgende Empfehlungen gegeben: 1. Um eine grössere Wirkung von Massnahmen zur Realisierung des vorhandenen Effizienzpotentials in Haushalten zu erreichen, sollten diese zielgruppenspezifisch ausgerichtet werden. Ein „One Fits All“-Ansatz ist nicht zielführend. 2. Um eine grössere Wirkung von Informationskampagnen zu erzielen, sollten diese spezifisch auf Haushalte zugeschnitten sein. Sie sollten jeweils Vorschläge für die Reduktion des Verbrauchs beinhalten und Hinweise auf mögliche Einsparungen geben. 3. Nudges könnten dort eingesetzt werden, wo über bekannte kognitive oder emotionale Eigenschaften der Individuen „low-cost“-Effekte erzielt werden können. 4. Kantone, Städte und Gemeinden sollten mit Mittelspersonen (z.B. von Wohnbaugenossenschaften, Freizeitvereinen etc.) zusammenarbeiten, wenn Vertrauen, soziale Normen und Innovativität (Spassfaktor) eine grosse Rolle spielen. 5. Um die Reduktionsziele zu erreichen, sollten auch die strukturellen Faktoren adressiert werden. Insbesondere sind die energetischen Folgen von Entscheidungen in anderen Politikbereichen zu berücksichtigen.

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Swiss Household Energy Demand Survey (SHEDS): Objectives, design, and implementation

2017, Weber, Sylvain, Burger, Paul, Farsi, Mehdi, Martinez-Cruz, Adan L., Puntiroli, Michael, Schubert, Iljana, Volland, Benjamin

The Swiss Household Energy Demand Survey (SHEDS) has been developed as part of the research agenda of the Competence Center for Research in Energy, Society, and Transition (SCCER CREST). It is designed to collect a comprehensive description of the Swiss households’ energy-related behaviors, their longitudinal changes and the existing potentials for future energy demand reduction. The survey has been planned in five annual waves thus generating a rolling panel dataset of 5,000 respondents per wave. The first two waves of SHEDS were fielded in April 2016 and April-May 2017. This paper elaborates on SHEDS's general objectives, design, and implementation. It also reports a series of practical examples of how the datasets are being used in empirical analyses.

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Energy efficiency and heating technology investments: Manipulating financial information in a discrete choice experiment

2021-3-6, Lang, Ghislaine, Farsi, Mehdi, Lanz, Bruno, Weber, Sylvain

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Interactions in Swiss households’ energy demand: A holistic approach

2019-5-1, Tilov, Ivan, Farsi, Mehdi, Volland, Benjamin

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Contracting the Gap: Energy Efficiency Investments and Transaction Costs

2017-7-4, Klinke, Sandra, Reiter, Ulrich, Farsi, Mehdi, Jakob, Martin

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Les intentions contradictoires des Suisses vis-à-vis de leur consommation d’énergie

2020-3, Farsi, Mehdi, Ott, Laurent, Weber, Sylvain

Cet article discute les intentions des ménages suisses de réduire leur consommation d'énergie. Il examine leurs connaissances en matière d'énergie ainsi que l'acceptation et la visibilité de la taxe CO2. Les données utilisées proviennent de l'enquête Swiss Household Energy Demand Survey (SHEDS), effectuée annuellement depuis 2016 sur un échantillon d'environ 5'000 ménages suisses. Notre analyse fait ressortir un écart entre les villes et les communes non urbaines. Bien que la taxe CO2 bénéficie du soutien de la majorité des répondants, elle manque de visibilité. La plupart des gens croient en son efficacité pour les entreprises mais non pour les ménages, et parmi les mé-nages directement concernés, beaucoup ne savent pas qu'ils sont affectés par la taxe. Notre ana-lyse fait également ressortir une disjonction entre les intentions et les connaissances, remettant en question le lien présumé entre information et action.

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Turn It Up and Open the Window: On the Rebound Effects in Residential Heating

2018-7, Hediger, Cécile, Farsi, Mehdi, Weber, Sylvain

This paper investigates how households respond to efficiency improvements of their heating system. The analysis is based on the stated preference approach with an innovative choice experiment. The design includes questions to quantify both the direct and indirect rebounds. A series of easy discrete possible changes have been suggested to prime the respondents for deciding on potential actions impacting their heating service demand. Responses to these qualitative choices are moreover used to cross-validate the quantitative results. Overall, we find relatively low direct rebound effects. However, after accounting for the indirect rebound calculated using energy embodied in goods and services purchased by re-spending initial savings, we estimate an average total rebound of about one third. The econometric analysis points to substantial variations across individuals that are partly explained by observed characteristics. The results are consistent with the conjunction that heating is a basic need which calls for little rebound in high-income groups.

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Ma voiture bien aimée en 2050... Sur le rôle des voitures électriques dans une mobilité durable

2017-3-1, Farsi, Mehdi, Hediger, Cécile, Weber, Sylvain