Login

Publications

Titre  
 
Chapitres de livres
Giglio, M., Boissonnade, R., & Kohler, A. (2017). Les gestes de l’enseignant visant un apprentissage autorégulé de la collaboration créative en classe. In S. C. Cartier, & L. Mottier Lopez (Eds.) Soutien à l'apprentissage autorégulé en contexte scolaire: perspectives francophones. (pp. 117-135). Québec: Presses de l’Université du Québec.
   
Kohler, A., Boissonnade, R., Padiglia, S., Meia, J. S., & Arcidiacono, F. (2017). La formation à et par la recherche des enseignants du secondaire à la HEP-BEJUNE: le dispositif actuel et quelques perspectives pour le futur. In Synergie entre recherche, formation et enseignement. Actes de la recherche de la HEP-BEJUNE n°11. (pp. 103-119). Bienne: HEP BEJUNE.
   
Articles de périodiques
Kohler, A., Boissonnade, R., & Giglio, M. (2015). From innovative teacher education to creative pedagogical designs. Teaching Innovations, 28(3), 116-129.
   
Boissonnade, R., Tartas, V., & Guidetti, M. (2014). Toward a Cultural-Historical Perspective on the Selection Task. Integrative Psychological and Behavioral Science, 48(3), 341-364.
   
Actes de congrès
Boissonnade, R., & Arcidiacono, F. (2017, 1 November). The use of the selection task as an instrument for teacher education: a preliminary experimental research. Paper presented at Empirical studies in psychology / Empirijska istraživanja u psihologiji, University of Belgrade, Belgrade, Serbia.
   
Boissonnade, R., & Giglio, M. (2015, 25 November). Why Do Primary Student Teachers Use Individual Moments of Work in Class?. Paper presented at EAPRIL Conference 2015, Belval, Luxembourg.
   
Boissonnade, R., & Iannaccone, A. (2015, 25 September). Practical versus pragmatic: enlarging the selection task, extending reasoning. Paper presented at EuroAsianPacific Joint Conference on Cognitive Science, 4th European Conference on Cognitive Science, 10th International Conference on Cognitive Science, Torino, Italy.
   
Thèses
Boissonnade, R. (2011). Apprendre et raisonner: approche développementale et socio-cognitive du rôle des situations collectives et individuelles d'apprentissage, Université de Neuchâtel Faculté des Lettres et Sciences Humaines & Université de Toulouse, Toulouse, Neuchâtel.
   
Présentations
Boissonnade, R., & Arcidiacono, F. (2018). What people do when solving the selection task ? Empirical findings and reflections on reasoning as a complex activity. Presented at Jean Piaget Annual Conference, Amsterdam.
   
Boissonnade, R., Giglio, M., Jeanbourquin, A., Widmer, A., & Richards, K. (2017). Implementing individual work within a creative collaborative activity in secondary classroom. Presented at 12th EAPRIL Conference "Inspired by the vision of future education and learning", Hämeenlinna, Finland.
   
Giglio, M., & Boissonnade, R. (2017). Alternating individual and collective moments in the classroom to teach how to imagine and create. Presented at 15 th SPS SGP SSP Conference Treasuring the Diversity of Psychology, Université de Lausanne, Lausanne.
   
Boissonnade, R., & Arcidiacono, F. (2017). Using the selection task as an instrument for teacher education. A preliminary experimental research. Presented at Empirijska Istrazivanja U Psihologiji - Empirical studies in Psychology EIP 2017, Belgrade, Serbia.
   
Boissonnade, R., & Iannaccone, A. (2017). Des fondements de l'éducation à l'ingénierie : relations symétriques et asymétriques entre adultes et enfants dans le cadre d'un atelier de bricolage. Presented at Educa 17 : Inégalités : quelles contributions des éducations à... ?, Hammamet, Tunisie.
   
Boissonnade, R., & Giglio, M. (2016). Research on ‘Individual Work in Class’ as a Reflective Tool: Involving Pre-service Teachers into a Collaborative Publication. Presented at EARLI SIG10, SIG21 and SIG 25 : Reflective minds and communities, Tartu, Estonia.
   
Boissonnade, R., Kohler, A., & Iannaccone, A. (2016). Essai sur les fonctions psychologiques de la résistance matérielle dans l’apprentissage lors d’activités informelles de bricolage. Presented at La conception d'artefacts : approches ergonomiques et didactiques, Lausanne, Suisse.
   
Boissonnade, R., & Giglio, M. (2016). Tensions dans l'étayage des activités créatives d'enfants hors de l'école. Presented at Congrès de la Société Suisse pour la Recherche en Education, Où s’arrête l'école ? Transformations et déplacements des frontières éducatives, Lausanne, Suisse.
   
Lambolez, S., & Boissonnade, R. (2015). A clinical study of the structure of the selection task and its sociocognitive effects on dyadic resolutions. Presented at Anthropologies of Dialogue, 25th anniversary of the International Association for Dialogue Analysis (IADA), Nancy, France.
   
Boissonnade, R., & Arcidiacono, F. (2015). La tâche de sélection de Wason comme outil de formation des enseignants à la recherche. Presented at Colloque CAHR "Exercices, problèmes, situations et tâches comme lieux de rencontre", Genève.
   
Boissonnade, R. (2014). When complexity makes the Wason's selection task clearer! Variation of the problem space to study argumentative reasoning. Presented at Workshop "Expansion(s) of experience : symbolic and material dimensions", University of Neuchâtel.
   
Boissonnade, R. (2014). Fabriquer un jouet solaire en contexte informel : des relations entre résistances matérielles, savoir-faire et conceptions. Presented at Journée d'étude Octogone "Construire des objets pour développer des connaissances Regards croisés entre acteurs de la médiation scientifique et de la recherche", Toulouse, France.
   
Boissonnade, R. (2013). An inhelderian analysis of children’s explanation of the solar cells functioning. Presented at EAPRIL Conference "Where Practice and Research on Learning and Development Meet", Bienne, Switzerland.
   
Boissonnade, R., Foudon, N., Kohler, A., & Iannaccone, A. (2013). What do children can learn about green technology in “the solar toy workshop”? An exploratory study. Presented at 15th Biennial EARLI Conference for Research on Learning and Instruction "Responsible Teaching and Sustainable Learning", Munich, Germany.
   
Boissonnade, R., Tartas, V., & Iannaccone, A. (2013). Levels of contradictions in an explorative activity in a science workshop at school. Presented at 42th Annual Meeting of the Jean Piaget Society, Chicago, IL, USA.
   
Kohler, A., Boissonnade, R., Foudon, N., & Iannaccone, A. (2013). A Description of Children's Thinking and Activities When Using Objects and Physical Materials to Create a Solar Toy. Presented at 2th Annual Meeting of the Jean Piaget Society, Chicago, IL, USA.
   
Boissonnade, R., Kohler, A., Foudon, N., & Iannaccone, A. (2013). Description of children's Activities and material resistances to create a Solar Toy. Presented at 2013 Jack Easley Child Study Program, CIRCE, Urbana-Champaign, IL, USA.
   
Boissonnade, R., Foudon, N., Kohler, A., & Iannaccone, A. (2013). What do children learn about green technology in “the solar toy workshop”? An exploratory study. Presented at 15th Biennial EARLI Conference for Research on Learning and Instruction "Responsible Teaching and Sustainable Learning", Munich, Germany.
   
Iannaccone, A., & Boissonnade, R. (2012). Learning Dynamics Observed During Activities Of Solar Energy Education. Presented at EARLI SIG 10 "Social interaction in learning and instruction", Belgrad, Serbia.
   
Boissonnade, R., Iannaccone, A., & Foudon, N. (2012). Quand des enfants construisent des jouets solaires : étude exploratoire. Presented at Journées Internationales de l'Éducation Scientifique (JIES) "Les jeux dans l’éducation et la médiation scientifiques", Paris, France.
   
Boissonnade, R. (2011). Dyadic interactions and scientific explanation. Presented at XI Amsterdam-Lugano Colloquium on Argumentation Theory, Lugano, Suisse.
   
Boissonnade, R. (2011). Learning from successive social situations: is the articulation of solitary and collective situations supportive for 10-year-old children to understand a physical phenomenon?. Presented at 21st annual conference EECERA "Education from birth : Research, Practices and Educational Policy", Genève.
   
Boissonnade, R., & Tartas, V. (2011). Learning from successive social situations. How social heterogeneity supports the scientific thinking of 10-year-old children about buoyancy. Presented at 40th Annual Meeting of the Jean Piaget Society, Berkeley, CA, USA.
   
Boissonnade, R., Tartas, V., & Guidetti, M. (2010). Individus, dyades et contexte instrumental : une approche trialogique pour favoriser l’apprentissage d’une notion de physique entre pairs. Presented at 51ème Congrès National de la Société Française de Psychologie, Toulouse, France.
   
Boissonnade, R., Tartas, V., & Guidetti, M. (2010). Des situations collaboratives et solitaires pour soutenir la pensée scientifique d'enfants de 10 ans. Presented at Colloque national RIPSYDEV "Apprentissages et interactions sociales", Reims, France.
   
Boissonnade, R., Tartas, V., & Guidetti, M. (2010). How an autonomous scientific thinking emerges from a cycle of solitary and collaborative situations: a study on 'floating or sinking' conceptions with 10 y. o. children. Presented at 40th Annual Meeting of the Jean Piaget Society: “self-regulation and autonomy”, Saint-Louis, MO (USA).
   
Boissonnade, R. (2008). Activités cognitives et situations sociales. Etude de l’articulation des situations collaboratives et individuelles d’apprentissage chez des enfants de 10 ans. Presented at 50ème Congrès National de la Société Française de Psychologie, Bordeaux, France.
   
Boissonnade, R. (2007). Une approche sociocognitive du raisonnement conditionnel Quand des enfants résolvent la tâche de sélection de Wason…. Presented at Workshop « Quelles approches méthodologiques pour l'étude du raisonnement humain ? », Toulouse, Toulouse, France.
   
Boissonnade, R., Tartas, V., & Guidetti, M. (2007). Activités cognitives et situations sociales : étude du raisonnement conditionnel chez des enfants de 10 ans lors de situations individuelles et collectives de résolution. Presented at 3ème colloque « Constructivisme et Éducation », Genève.
   
Articles de magazine
Boissonnade, R., & Arcidiacono, F.(2017, 1 November). Les questionnaires d'évaluation des enseignements dans une perspective d'amélioration continue. Enjeux pédagogiques. Revue de la HEP BEJUNE, 29, 61-63.
   
Boissonnade, R., Giglio, M., Fontaine, C., Halilovic, I., Jaton, C., Kumararatnam, S., Piscitelli, M., Rebetez, J., Schneider, L., Soltermann, A., Stebler, O., Torres Ferreira, T., & Werren, S.(2016, 5 June). Pourquoi du travail individuel dans les classes ?. Enjeux pédagogiques. Revue de la HEP BEJUNE, 26, 54-55.
   
 
Page 1 de 1
*Format bibliographique : APA5