Login

Publications

Titre  
 
Livres
Kohler, A. (2010). Le problème de la détermination à la vertu dans le stoïcisme. Sarrebruck: Editions Universitaires Européennes.
   
Chapitres de livres
Giglio, M., Boissonnade, R., & Kohler, A. (2017). Les gestes de l’enseignant visant un apprentissage autorégulé de la collaboration créative en classe. In S. C. Cartier, & L. Mottier Lopez (Eds.) Soutien à l'apprentissage autorégulé en contexte scolaire: perspectives francophones. (pp. 117-135). Québec: Presses de l’Université du Québec.
   
Kohler, A., Boissonnade, R., Padiglia, S., Meia, J. S., & Arcidiacono, F. (2017). La formation à et par la recherche des enseignants du secondaire à la HEP-BEJUNE: le dispositif actuel et quelques perspectives pour le futur. In Synergie entre recherche, formation et enseignement. Actes de la recherche de la HEP-BEJUNE n°11. (pp. 103-119). Bienne: HEP BEJUNE.
   
Kohler, A., & Donzé, T. (2017). De la pensée qu'il faut apprendre ou formater, à l'apprentissage de la pensée : quelques éléments d'une épistémologie perspectiviste pour un usage scolaire. In M. Lebrun (Ed.) L'école apprend-elle à penser ?. (pp. 59-84). Bienne: Éditions HEP-BEJUNE.
   
Kohler, A. (2014). Cause and Catalyst : A Differentiation. In The Catalyzing Mind, Beyond Models of Causality. (Vol. 11, pp. 33-70). New York: Springer.
   
Muller Mirza, N., Perret-Clermont, A. N., Haüsermann, G., Pochon, L. O., Kohler, A., Tateo, L., & et al., . (2008). Description of the experimentations in Switzerland and in Italy. In B. Schwarz, & A. N. Perret-Clermont (Eds.) ESCALATE's White Book on Argumentation- and Enquiry-Based Science Learning. (pp. 217-262). Online: HUJI and UniNE.
   
Articles de périodiques
Kohler, A. (2017). Elements of Natural Logic for the Study of Unnoticed Misunderstanding in a Communicative Approach to Learning. Argumentum, 13(2), 80-95.
   
Kohler, A., Boissonnade, R., & Giglio, M. (2015). From innovative teacher education to creative pedagogical designs. Teaching Innovations, 28(3), 116-129.
   
Kohler, A., Chabloz, B., & Perret-Clermont, A. N. (2015). Dispositifs d'enseignement mi-finis: une condition de collaboration entre enseignants et chercheurs ?. Cahiers de psychologie et éducation, 51, 5-26.
   
Kohler, A. (2014). Semiotic coevolution by organic and sociocultural selection. Culture & Psychology, 20, 192-202.
   
Kohler, A. (2011). To think human out of the machine paradigm: homo ex machina. Integrative Psychological and Behavioral Science, 44(1), 39-57.
   
Kohler, A. (2011). Analyse interlocutoire d’une tâche collective médiatisée par ordinateur: entre collaboration et rapport de force. Cahiers de psychologie et éducation (Université de Neuchâtel), 45(1), 17-38.
   
Arcidiacono, F., & Kohler, A. (2010). Elements of design for studying argumentation: the case of two on-going research lines. Cultural-Historical Psychology(1), 65-74.
   
Actes de congrès
Kohler, A., & Mehmeti, T. (2018). Studying the Process of Interpretation on a School Task: Crossing Perspectives. Paper presented at S. Oswald, & D. Maillat (Eds.), Argumentation and Inference: Proceedings of the 2nd European Conference on Argumentation. Fribourg 2017 (pp.453-478). London: College Publications..
   
Thèses
Kohler, A. (2020). Approches psychologiques de situations de malentendu dans des activités de didactique des sciences. Understanding Misunderstandings in Science Education Activities: Integrating Psychological Approaches, Doctorat, Université de Neuchâtel, Neuchâtel.
   
Présentations
Kohler, A., & Mehmeti, T. (2017). Studying the Process of Interpretation on a School Task : Crossing Perspectives. Presented at ECA2017 – 2nd European Conference on Argumentation, Fribourg.
   
Kohler, A., Chabloz, B., & Perret-Clermont, A. N. (2017). Teacher Education Master thesis: An opportunity to bridge practice and research?. Presented at EAPRIL Conference : Where Practice and Research on Learning and Development Meet, Bienne, Switzerland.
   
Kohler, A., & Giglio, M. (2016). Children and teachers’ collective reasoning in a creative task. Presented at Joint SIG 20 and SIG 26 Meeting “Inquiry and Argumentation: Education for Thinking”, European Association for Research on Learning and Instruction (EARLI), University of Ghent, Ghent, Belgium.
   
Kohler, A., & Perret-Clermont, A. N. (2016). Triangulation of perspectives in physics classes. Presented at Joint SIG 20 and SIG 26 Meeting “Inquiry and Argumentation: Education for Thinking”, European Association for Research on Learning and Instruction (EARLI), University of Ghent, Ghent, Belgium.
   
Kohler, A., & Chabloz, B. (2016). L'enseignant concepteur de séquences d'enseignement à partir d'un dispositif mi-fini. Presented at Colloque La conception d'un artefact : approches ergonomiques et didactiques, Haute École Pédagogique Vaud, Lausanne, Suisse.
   
Boissonnade, R., Kohler, A., & Iannaccone, A. (2016). Essai sur les fonctions psychologiques de la résistance matérielle dans l’apprentissage lors d’activités informelles de bricolage. Presented at La conception d'artefacts : approches ergonomiques et didactiques, Lausanne, Suisse.
   
Kohler, A. (2015). Natural Logic : a transdisciplinary method of analysis of cognition and language. Presented at 16th Biennal Conference of the International Society of Theoretical Psychology, Coventry, UK.
   
Kohler, A. (2015). Towards a description of scientific knowledge as a perspective : insights from history of science and science education. Presented at 16th Biennal Conference of the International Society of Theoretical Psychology « Resistance & Renewal», Coventry, UK.
   
Kohler, A. (2015). Conceptions about physics under the scrutiny of a communicative approach to learning : when misconceptions can be understood as misunderstandings. Presented at 16th Biennial EARLI Conference for Research on Learning and Instruction « Towards a Reflexive Society », Limassol, Cyprus.
   
Kohler, A. (2015). Elements of natural logic for the study of unnoticed misunderstanding in a communicative approach to learning. Presented at Fifth International Symposium on Discourse, representations, argumentation (COMMUNALIS ), "Contemporary Public Discourse: Semiological, Argumentative and Rhetorical New Models", Alexander I.Cuza University, Iaşi, Roumania.
   
Kohler, A. (2014). Analyzing Semiotic Catalysis with Natural Logic : a Proposal. Presented at 3rd International Seminar on Cultural Psychology: Conceptualizing Catalysis in Theory and Practice, Bahia, Brasil.
   
Kohler, A. (2014). Analysis of teachers' communication with Natural Logic: Guiding thought operations with a practice of discourse. Presented at Annual Meeting of the Société Suisse de la Recherche en Éducation SSRE-SGBF, Luzern, Switzerland.
   
Kohler, A., & Perret-Clermont, A. N. (2011). A Microworld for laboratory lessons in physics. Journey to the classroom. Presented at Red-Ink International Conference «Rethinking education in the knowledge society», Monte Verità, Ascona, Switzerland. - Fulltext https://libra.unine.ch/Publications/21563 (State: 2021-05-10).
   
Giglio, M., Kohler, A., Chabloz, B., Bugnon, A., & Perret-Clermont, A. N. (2009). Engendrer et transmettre du savoir: Deux dispositifs de recherche dans le cadre de l’activité de formateur HEP. Presented at Symposium "Pratiques de recherche dans les Hautes Ecoles Pédagogiques et professionnalisation de l'enseignement" (Chair: B. Wentzel). Annual Congress of Swiss Society of Research in Education, Zurich, Switzerland.
   
Kohler, A., & Perret-Clermont, A. N. (2008). Are naïve models of causality interfering with learning in physics classroom?. Presented at ISSBD Conference, Würzburg, Allemagne.
   
Articles dans un quotidien
Melfi, G., Boissonnade, R., Kohler, A., Chabloz, B., Eastes, R. E., Perrin, D., Petignat, P., & Lebrun, M. (2015, 25 February). Après les attentats: former des citoyens avertis, critiques, tolérants. Le Temps.
   
 
Page 1 de 1
*Format bibliographique : APA5